osvita.mediasapiens.ua

Рада Європи: Об'єднання ТБ, радіо та регіональних мовників є надзвичайно доцільним

aldeparty.eu

Експерти Ради Європи на прохання українського парламенту проаналізували Закон України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення в Україні» та запропоновані до нього законопроектом №1357 до другого читання зміни. Аналіз виконано генеральним директоратом (Директоратом інформаційного суспільства та протидії злочинності, Департаментом інформаційного суспільства, Управлінням із питань медіа та управління Інтернет) на базі експертного висновку Ів Саломон. Головний висновок: зміни, що пропонуються в законопроекті №1357, загалом відповідають стандартам, установленим Радою Європи для служб суспільного мовлення.

Водночас, експерти зазначають, що запропоновані зміни до статті 8 закону (пункт 8.1) щодо обрання членів Наглядової ради від парламентських фракцій та груп можуть призвести до значної невизначеності та втрати довіри до Наглядової ради. Також, на думку європейців, у змінах до статті 14 закону (пункт 14.2) необхідно виключити фінансування НСТУ з боку місцевої влади, оскільки це може призвести до політичного втручання в її діяльність, що суперечить стандартам Ради Європи. Крім того, вони вважають, що зміни до статті 15 (пункт 15.2) необхідно видалити, оскільки ані уряд, ані його делегований представник не можуть контролювати використання або збереження майна НСТУ, бо це надає їм засоби для впливу на її діяльність.

У Раді Європи переконані, що необхідно відкинути всі пропозиції щодо відокремлення радіомовлення від телебачення та місцевих/ регіональних мовників від національних, оскільки це матиме значний негативний вплив на ресурсні потужності НСТУ. Суспільне відіграє особливу роль у посиленні демократії та сприянні соціальної згуртованості, особливо у кризові періоди.

«Зміни, запропоновані Комітетом щодо обєднання телевізійних, радіо- та регіональних мовників, є надзвичайно доцільними, особливо з огляду на поточну кризу в Україні. У будь-якому випадку, підконтрольність усього суспільного мовлення єдиній Наглядовій раді та головному Правлінню призведе до більш ефективного використання ресурсів та зменшення витрат. Такий підхід також покращить якість контенту всіх служб. Об’єднання радіомовлення й телебачення може призвести до значного підвищення ефективності діяльності суспільного мовника, зокрема шляхом більш ефективного збору та обміну матеріалом, що надасть змогу підвищити якість випусків новин та інформаційних програм для населення. Наявність єдиної та послідовної редакційної політики НСТУ є питанням, що становить суспільний інтерес. Це особливо важливо з огляду на поточну ситуацію в Україні, коли існує реальна загроза того, що фрагментація новинних програм та радіо, а також у системах національних і місцевих служб може відхилятися від національних інтересів. За жодних обставин у кризові періоди місцеві інтереси не можуть превалювати над державними, і єдина НСТУ може стати могутнім фактором укріплення нації в часи, коли це найбільш важливо», — зазначають експерти Ради Європи.

Задля повної відповідності стандартам Ради Європи пропонується декілька додаткових змін:

1) розширити основні завдання НСТУ;

2) вказати на неможливість розподілу прибутків акціонером;

3) включити забезпечення й фінансування для служб «інформаційного суспільства»;

4) додати критерії відбору для членів Наглядової ради, встановити тривалість першого періоду обіймання посади, визначити кількість членів Ради на рівні 17 осіб, а також уточнити, що перелік фракцій та груп, які мають право призначення членів, буде визначено на основі пропорційного представництва;

5) гарантувати належне фінансування суспільного мовника задля боротьби з поточними викликами для України, надати можливість протистояння «інформаційній війні» через наявність суспільного мовлення, що заслуговує на довіру та має добре ресурсне забезпечення;

6) уточнити критерії відбору та кількість членів Ревізійної комісії.

Сайт «Суспільне мовлення» оприлюднює результати експертизи Ради Європи повністю (завантажити документ можна тут). Прохання про експертизу ініційоване Комітетом із питань свободи слова та інформаційної політики.

Текст документу можна переглянути за посиланням

comments powered by Disqus