telekritika.ua

«Громадське ТБ»: «Все гірше, ніж ви думаєте, але надія є»

11 червня в Києві було оголошено початок активної роботи над новим проектом громадського інтернет-телебачення – «Громадське ТБ» (Hromadske.tv). Проект ініційовано командою з 15 журналістів, але він відкритий для приєднання.

Історія та команда

На ідею створення «Громадського ТБ» Романа Скрипіна наштовхнув голова постійної комісії культури, дозвілля, ЗМІ, промоції та туризму Львівської міської ради та один із провідників «Революції на граніті» Маркіян Іващишин. У вересні 2012-го, порадившись із Євгеном Глібовицьким, пан Скрипін почав писати проект українського громадського телебачення. У березні 2013-го він уже почав збирати ініціативну групу, щоби втілювати проект у життя. В доукомплектуванні команди «Громадського ТБ» свою роль зіграло масове звільнення журналістів ТВі через непрозорість зміни власника каналу.

Таким чином, наразі до команди «Громадського ТБ» входять Зураб Аласанія, Сергій Андрушко, Юлія Банкова, Андрій Баштовий, Роман Вінтонів, Євген Глібовицький, Дмитро Гнап, Наталія Гуменюк, Богдан Кутєпов, Мустафа Найєм, Мар’яна Почтар, Андрій Сайчук, Роман Скрипін, Анастасія Станко, Данило Яневський.

Кожен із них мав свої мотиви долучитися до проекту. Наприклад, Юлія Банкова розповіла, як у 2010 році, працюючи на Першому національному, вперше стикнулася з цензурою. Це змусило її звільнитися і влаштуватися на ТВі за рекомендацією Романа Скрипіна. Тепер, коли він запросив її до «Громадського ТБ», журналістка погодилася без вагань.

За словами Романа Скрипіна, ініціативну групу «Громадського ТБ» об’єднують світогляд і спільні цінності – довіра та майбутнє України: «Довіра – це та золота акція, яку втратили фактично всі засоби масової інформації. Довіра глядача – це для нас найвищий рейтинг. Ми не женемося за цифрами, ми женемося за довірою глядача».

У «Громадського ТБ» немає одноосібного лідера, відносини в команді побудовані на взаємній відповідальності. На думку Євгена Глібовицького, така форма взаємин у проекті захистить «Громадське ТБ» від можливості «продатись». А після презентації проекту пан Глібовицький додав: «Усе гірше, ніж ви думаєте, але надія є».

Управління

Проект зареєстровано як громадську організацію з відповідною назвою «Громадське телебачення». За статутом «Громадське ТБ» засновано на двох ключових принципах – незалежності і прозорості фінансування. Незабаром громадська організація зможе збирати благодійні внески та матиме право отримувати й розпоряджатися грантами.

Найвищий орган управління громадською організацією – Програмна рада, до якої наразі входять 8 засновників: Роман Скрипін, Дмитро Гнап, Мустафа Найєм, Юлія Банкова, Сергій Андрушко, Роман Вінтонів, Данило Яневський і Андрій Баштовий.

Програмна рада раз на рік обиратиме голову зі свого складу (нині це Роман Скрипін), а крім цього узгоджуватиме програмний контент «Громадського ТБ» і вирішуватиме інші питання. Рішення в ній приймаються двома третинами голосів. Якщо голоси розділяться порівну, то голос голови програмної ради рахується за два.

З часом функції Програмної ради будуть розмежовані з такими органами, як Редакційна рада та Наглядова рада. Редакційна рада – вищий керівний орган, який обиратимуть усі дійсні члени громадської організації. Вона опікуватиметься питаннями контенту. Наглядова рада – орган контролю. Вона не визначатиме діяльності «Громадського ТБ», але контролюватиме її. Членом Редакційної ради можна стати лише за рекомендацією члена Програмної ради.

«Громадське ТБ» почувається спадкоємцем усіх незалежних медіа України, починаючи від газети «Поступ» Олександра Кривенка, «Голосу відродження» Сергія Набоки, а далі «Української правди», 5-го каналу й ТВі.

Формат

Головним продуктом «Громадського ТБ» буде відеоконтент, але згодом сайт планується наповнювати текстовими матеріалами, аудіо, фото та графікою. Доступ до всього контенту інтернет-ресурсу Hromadske.tv буде безкоштовним, у тому числі і для використання матеріалів «Громадського ТБ» іншими ЗМІ.

Початок мовлення «Громадського ТБ» заплановано на вересень 2013 року, але до вересня ініціативна група пообіцяла знімати міні-звіти про роботу над проектом. Такі регулярні щоденники будуть публікуватися на сайті «Громадського ТБ». Мовитиме канал українською мовою.

Кількість контенту, який вироблятимуть журналісти, залежатиме від фінансування каналу. З вересня на «Громадському ТБ» має з’явитися як мінімум щоденна інформаційна програма, яка відрізнятиметься неновинною подачею інформації. Вона в собі поєднає різні жанри: ток-шоу, репортажі та новини. Крім того творці «Громадського ТБ» хочуть знімати аналітику, розслідування, соціальні проекти, дитячі та музичні програми. Також вони мають ідею програми, яка б висвітлювала життя в регіонах. Із часом кількість програм зростатиме з перспективною переходу до потокового інтернет-мовлення.

Багато в чому контент залежатиме від спеціалізації людей, які створюють «Громадське ТБ». Розслідуваннями, скажімо, переважно займатиметься Дмитро Гнап, марафони організовуватиме Мустафа Найєм, гострі інтерв’ю готуватиме Роман Скрипін. Але чіткого розподілу ролей між журналістами ще немає.

До роботи над каналом хочуть залучати регіональних журналістів і волонтерів, глядачам запропонують взяти участь у продукуванні ідей контенту.

Основний акцент інтернет-ТБ робитиме на актуальності інформації. Коли в Україні траплятимуться значущі події, журналісти «Громадського ТБ» будуть виходити в ефір, щоб висвітлювати та обговорювати процеси.

«Ми будемо зосереджуватись на оригінальності подачі та на ексклюзивності інформації. Це не буде те, що є на всіх інших каналах, і ми будемо запрошувати людей, яких інші канали не запрошують», – розповіла Юлія Банкова.

Щодо аналітичних програм, то ініціативна група «Громадського ТБ» переконана: вони будуть цікавими глядачам перш за все через журналістів, які їх готуватимуть. Як пояснює Юлія Банкова, журналісти «Громадського ТБ» не втратили довіри суспільства й мають незаплямовану репутацію, а тому й мають підвищений рівень довіри.

Поки в «Громадського ТБ» немає амбіцій виходу на супутникове чи цифрове мовлення, оскільки цільова аудиторія каналу зосереджена в інтернеті – це люди середнього віку та класу. Метою інтернет-каналу будуть не високі рейтинги, а створення контенту, який буде цікавим і корисним аудиторії. З кількісними показниками організатори не поспішають, але поки що телевізійники не беруться вимірювати глядачів «Громадського ТБ» мільйонами.

Для промокампанії громадського інтернет-мовника буде використано в першу чергу імена його засновників, добре відомі громадськості, соціальні мережі та партнерські сайти.

Фінансування

Для старту каналу, каже Дмитро Гнап, необхідно подолати фінансовий поріг у $ 300 тис. на рік. Основна частина витрат – це закупівля обладнання, оренда офісу та оплата роботи серверів. Не менш важливою буде й оплата праці залучених у проект людей. «Ми ставимося до проекту професійно і хочемо робити якісне медіа, тому люди, які працюватимуть на “Громадському ТБ”, будуть отримувати гонорари за свою роботу», – підкреслив журналіст.

«Громадське ТБ» розраховує на три джерела фінансування.

1. Підтримка донорськими організаціями, авторитетними міжнародними структурами, які працюють в Україні та надають грантову допомогу громадським ініціативам. Команда «Громадського ТБ» вже написала та подала кілька грантових заяв, у тому числі до Міжнародного фонду «Відродження» та Єврокомісії. За словами Дмитра Гнапа, кілька організацій уже висловили свою зацікавленість, тож планується, що перші значні кошти для запуску проекту надійдуть у липні.

2. Пожертви громадськості. Організатори сподіваються на небайдужість пересічних громадян, малого і середнього бізнесу, які добровільно підтримуватимуть розвиток «Громадського ТБ». Від абонплати ініціативна група відмовилася через переконання, що українці не привчені платити за контент в інтернеті, а перехід на обов’язкову плату за доступ до контенту може негативно вплинути на кількість глядачів каналу.

«Ми будемо приймати кошти від будь-кого, ми нікого не дискримінуємо. Навіть якщо Віктор Федорович Янукович перерахує нам свій письменницький гонорар у 15 млн грн, ми готові його прийняти. Але ми хочемо попередити: будь-який розмір пожертви не дає права нашим пожертвувачам впливати на редакційну політику», – заявив Дмитро Гнап.

3. Реклама і спонсорство. За українськими законодавством, громадські організації мають право займатися підприємницькою діяльністю, якщо така діяльність відповідає меті (цілям) громадського об'єднання та сприяє її досягненню. Простіше кажучи – що заробили, то витратили на потреби ГО.

«Громадське ТБ» обіцяє забезпечити публічну звітність про надходження і витрати коштів. Фінансовий звіт публікуватиметься на сайті проекту раз на півріччя або щокварталу – це питання вирішується. Такою прозорістю ініціативна група одночасно хоче забезпечити незалежність від пожертводавців, оскільки за таких умов в ефірі буде легко простежувати за об’єктивністю викладення матеріалу.

Фото – Facebook Hromadske.tv

comments powered by Disqus